Läger 2007

På lördagen, den 7 juli, samlades vi i hamnen för årets seglarläger. Klockan nio skulle vi lätta ankar mot vårt mål på Råön. 17 båtar deltog i utseglingen. Plus de tre följebåtarna som såg till att alla klarade sig. Vädret var molnigt och det regnade. Ganska hård vind men alla klarade av att segla. Det var 23 elever som deltog i seglarskolans läger. Resan ut gick på 1.5 timme. Väl framme satte vi upp tälten och kökstältet. Utedasset monterades upp och elden tändes. Regnat hade nästan avtagit helt. Vi började laga middagen som bestod av potatismos och köttbullar. Sen efter maten tävlade vi i sjökunskap. Nybörjarna ställde upp mot fortsättningsgruppen och tävlade i grenarna knopar, sjövett mm. Det slutade med att fortsättningsgruppen vann.
Nu var det dags för fri aktivitet. Några badade och en del seglade runt lite i viken. Vädret gjorde ingen speciellt badsugen och de som badade gjorde snabba dopp. Halv sex hämtades föräldrarna för att få vara med på kvällen. Det grillades korv och alla verkade tycka det var kul att vara på den regnfria ön en stund. Vi, ledarna, fick ett jättestort paket som vi åt av hela kvällen, dagen efter och en hel vecka efter det. Mycket gott var det i det. Tackar så mycket. Sen kördes föräldrarna hem och det blev då dags för historier runt elden. Roliga, hemska, spännande och märkliga historier bjöds vi på där vi satt i skymningen.
Plötsligt kastade sig något mörkt över oss. Det var natten och en stor del gick och lade sig. En del i sina tält. Några lade sig vid elden. En liten klick personen stannade uppe hela natten. André, Frans, Jack, Fredde, Lin och Hanna var de som aldrig mötte John Blund. Marco var i tjänst som eldvakt och vakade hela natten på elden. Då han av hänsyn inte ville hugga ved och den tröt vid fyratiden på morgon började det bli kallt runt elden. Men han togs sitt förnuft till fånga och började hugga ny ved och fick upp värmen igen.
Klockan åtta samlades alla, mer eller mindre, trötta runt eldstaden igen. Vi åt frukost och sen rev vi tälten. Alla hjälptes åt att packa båten och plocka skräp. Det var betydligt renare när vi åkte än vi kom. Synd att alla som är på sjön inte kan Sjövettsregel 10. Men det är tur att våra elever gjorde sig förtjänta av beröm.
Vinden var ännu hårdare på söndagen men trots det så klarade de flesta av att segla till hamnen igen. Två fick ge upp och två välte men det var modigt att försöka. Det är så man vet att man inte klarar av vinden. I hamnen mötte vi åter regnet. Vi riggade ner båtarna. Och lyckligtvis så lugnade regnet ner sig så att vi kunde dela ut diplom, och äpplen, till årets deltagare.
Vi ledare vill tacka alla som var med på lägret för det samarbete som råder. Det gör att det är med lätthet och glädje vi kan genomföra dessa läger. Och trots att SMHI, eller vilka vi nu ska skylla på, inte var på vår sida så var det ingen som spolade bort sitt humör.
Nu är det bara resten av sommaren som återstår att ta vara på. Seglingar varje måndag och onsdag. Kolla i kalendern eller ring oss för info.